onsdag 26. juni 2013

Senestrekk og paleo

I morgentimene våknet jeg av at jeg fikk senestrekk (krampe) i høyre legg. Det er en stund siden sist. Jeg var fryktelig plaget av dette tidligere, men med kostomlegging og magnesium har det hjulpet veldig. Jeg rører ikke sukker i noen form til daglig, ytterst sjelden i selskapelig sammenheng også. I går ettermiddag bakte jeg noen mandelkuler med stevia som søtningsmiddel. Jeg spiste tre kuler, og tror bestemt at det var grunnen til senestrekken i dag morges. Stevia er en urt som er 33 ganger så søt som sukker og skal ikke gi blodsukkerstigning. Den er til og med sunn for tarmfloraen. Så egentlig er det merkelig at jeg skulle reagere med senestrekk. Tror jeg må prøve det ut en annen kveld også. 

Jeg spiser omtrent som man gjorde i steinalderen, helt naturlig mat. Det vil si at alle raske karbohydrater (kornvarer som brød og pasta, sukker, ris, poteter m.m.) er borte fra kostholdet mitt. Jeg spiser i hovedsak kjøtt, fisk og fugl, utvalgte grønnsaker + litt bær, og drikker vann og kaffe. Jeg trives godt med dette i det daglige. Når vi er på ferie er det vanskelig å følge kostholdet til punkt og prikke, det skal innrømmes. Men man kan jo ikke bli helt fanatisk heller. Det største problemet er egentlig å komme inn på rett spor igjen etter utskeielser. Sukkerbehovet melder seg fort hvis jeg har skeiet ut. Det tar som regel 3 dager å komme tilbake på rett kjøl. Jeg har spist på denne måten i flere år, men må innrømme at jeg har vært litt av og på. Det har blitt mye lettere nå fordi resten av familien har begynt å spise som meg. 

At jeg har det bedre med dette kostholdet enn det vanlige norske er hevet over tvil. Jeg har visst at jeg ikke tålte brød fra jeg var ganske ung, men skjønte ikke hva jeg kunne spise i stedet. Men det er jo bare å spise middagsmat til alle måltider for å si det enkelt. Salater med middagsrester er jo topp mat! Det tar ikke vesentlig mye mer tid å lage denne maten heller. Mannen min står for innkjøpene etter å ha konsultert meg først. Han mener bestemt at vi sparer penger ved å spise som vi gjør. Grunnen er nok at vi ikke kjøper alt det dyre pålegget, dessuten blir man fortere mett og holder seg mett lenger. Vi spiser jo aldri slikkerier, bare litt nøtter av og til (ikke peanøtter). 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar